Dlaczego likwidacja lig i tabel w rozgrywkach dziecięcych jest słuszną decyzją? A co z tymi, którzy nadal udostępniają wyniki?
Decyzja PZPN o likwidacji ewidencji wyników i tabel w rozgrywkach dziecięcych, od kategorii skrzata do orlika, wywołała szeroką dyskusję w środowisku piłkarskim. Reforma ta ma na celu poprawę jakości szkolenia młodych piłkarzy, poprzez zdjęcie nacisku na wyniki, a skupienie się na indywidualnym rozwoju dzieci. Mimo że oficjalnie wyniki nie są już rejestrowane, zdarza się, że drużyny, które odnoszą zwycięstwa, nadal udostępniają je na swoich profilach w mediach społecznościowych. Dlaczego tak się dzieje i jakie są tego konsekwencje?
Co właściwie zmienia się w praktyce?
Po wprowadzeniu reformy, wyniki meczów w protokołach sędziowskich i raportach nie są zapisywane, a tabele ligowe nie są publikowane. Zamiast tego, dzieci uczestniczą w turniejach, w których regularnie grają przeciwko różnym drużynom. Z założenia mają one cieszyć się grą, bez presji na wyniki, awanse czy spadki, co ma sprzyjać ich rozwojowi sportowemu.
Jednak mimo formalnego zakazu ewidencji wyników, część drużyn – zwłaszcza tych odnoszących sukcesy – udostępnia wyniki swoich spotkań w mediach społecznościowych. Dzieje się tak głównie z powodu chęci pokazania sukcesu drużyny oraz z potrzeby udowodnienia innym, że zespół jest w dobrej formie.
Dlaczego drużyny nadal udostępniają wyniki, mimo że oficjalnie ich nie ma?
To, że niektórzy trenerzy i kluby nadal udostępniają wyniki meczów w mediach społecznościowych, wynika przede wszystkim z presji społecznej i chęci podtrzymania pewnych nawyków. Rodzice, kibice i działacze klubowi wciąż mają tendencję do skupiania się na rezultatach i sukcesach drużyny, nawet w młodym wieku, gdzie wyniki nie powinny być najważniejsze.
Chociaż PZPN zniósł oficjalne tabele i wyniki, to potrzeba „chwalenia się” sukcesami jest głęboko zakorzeniona w mentalności części środowiska piłkarskiego. Kluby często publikują wyniki, aby zademonstrować swoje osiągnięcia, przyciągnąć nowych zawodników czy sponsorów, a także by zaspokoić oczekiwania rodziców, którzy inwestują czas i pieniądze w rozwój swoich dzieci.
Dla wielu drużyn, szczególnie tych odnoszących sukcesy, rezygnacja z tabel i wyników stanowi wyzwanie, ponieważ postrzegają one sukces drużyny jako miarę efektywności szkolenia. Wynik staje się synonimem jakości pracy trenera, a rodzice oceniają postępy swojego dziecka na podstawie liczby wygranych meczów, a nie indywidualnego rozwoju.
Jakie są konsekwencje udostępniania wyników?
Udostępnianie wyników, mimo że oficjalnie nie są one rejestrowane, podważa ideę reformy i może prowadzić do dalszej presji na dzieci. Celem reformy jest rozwój indywidualnych umiejętności zawodników, a nie osiąganie wyników drużynowych. Kiedy wyniki są publicznie udostępniane, wraca nacisk na wygrywanie, który może negatywnie wpłynąć na rozwój młodych piłkarzy. Dzieci ponownie zaczynają grać „dla wyniku”, a nie po to, aby cieszyć się grą i uczyć się nowych umiejętności.
Dodatkowo, takie działania mogą prowadzić do frustracji i wypalenia, zwłaszcza u tych dzieci, które nie mają okazji do gry w drużynach zwycięskich. Trenerzy, chcąc pokazać jak najlepsze rezultaty, mogą skupić się na wygrywaniu, wystawiając tylko najlepszych zawodników, co wyklucza innych z rozwoju i doświadczenia meczowego.
Walka z presją wyniku – klucz do sukcesu
Reforma PZPN została wprowadzona właśnie po to, aby zniwelować tego rodzaju presję i skupić się na radości z gry oraz rozwoju indywidualnym każdego zawodnika. Oficjalne zniesienie wyników i tabel ma na celu uwolnienie młodych zawodników od presji wyników, a także umożliwienie trenerom skupienia się na nauczaniu podstaw piłki nożnej – techniki, taktyki i kreatywności – zamiast dążenia do chwilowych sukcesów.
Dawid Dominiczak, trener edukator w Wielkopolskim Związku Piłki Nożnej, podkreśla, że wyniki i tabele nie mają żadnego znaczenia w kontekście szkolenia dzieci w wieku do 12 lat. Dla młodszych zawodników ważniejsze jest czerpanie przyjemności z gry, odkrywanie własnych możliwości i rozwijanie indywidualnych umiejętności. Skupienie się na wyniku zabija tę naturalną radość z gry i prowadzi do zbyt wczesnej specjalizacji, która często skutkuje rezygnacją z piłki nożnej w późniejszym wieku.
Przyszłość szkolenia młodych zawodników w Polsce
W dłuższej perspektywie reforma PZPN ma przynieść korzyści w postaci lepiej wyszkolonych, bardziej kreatywnych i pewnych siebie zawodników, którzy będą grali bez nadmiernej presji na wynik. To właśnie brak wyników i tabel daje trenerom możliwość eksperymentowania z ustawieniem zawodników, dając każdemu dziecku szansę na rozwój na różnych pozycjach, bez strachu przed porażką drużynową.
Ważnym elementem tej reformy jest także edukacja trenerów i rodziców, aby zrozumieli, że wynik w młodym wieku nie jest wyznacznikiem przyszłego sukcesu w piłce nożnej. Proces edukacyjny ma na celu uświadomienie, że priorytetem powinien być rozwój dzieci, a nie liczba wygranych meczów.
Podsumowując, choć niektórzy wciąż udostępniają wyniki mimo ich oficjalnego braku, reforma PZPN ma na celu przekształcenie mentalności w polskiej piłce dziecięcej i skierowanie uwagi na długofalowy rozwój umiejętności zawodników, a nie na chwilowe sukcesy w tabelach.